صفحه اصلی تماس با ما پرسش و پاسخ امروز ۱ آبان ۱۳۹۸ فارسی English
تاریخچه


سیری در تاریخ سمپاشی هوائی در ایران نشان می دهد که در سال های 18 - 1317 در نتیجه طغیان ملخ مراکشی در مناطق گرگان و دشت مغان دولت ایران با همکاری دولت شوروی برای طعمه پاشی علیه ملخ مراکشی از هواپیما استفاده نموده است .

  • در سال های 24-1321 در دشت مغان ، مهران و دهلران نیروی هوایی ایران به مبارزه با ملخ مراکشی اقدام کرد.
  • در سال 1323 برای مبارزه با ملخ صحرائی در مناطق بیرجند ، وزارت کشارزی از 9 فروند هواپیمای سمپاش شوروی استفاده کرد .
  • در سال 1324 با استفاده از هواپیما های سمپاش شوروی در مناطق گنبد ، دشت گرگان و نوار مرزی ایران و شوروی مبارزه گسترده ای بر علیه ملخ مراکشی انجام شد .
  • در سال 1327 با استفاده از 3 فروند هواپیمای سمپاش شوروی و 1 فروند هواپیمای ایرانی دشت گرگان و نوار مرزی ایران و شوروی بر علیه ملخ مراکشی سمپاشی شد.
  • در سال 1329 برای مبارزه با ملخ صحرائی در جنوب کشور ( استان های فارس ، خوزستان ، کرمان ) از 5 فروند هواپیمای خارجی استفاده شد .
  • در سال 1330 وزارت کشاورزی 12 فروند هواپیمای سمپاش سوپرکاپ خریداری و در اختیار نیروی هوایی مستقر در فرودگاه دوشان تپه به نام گردان هوایی گذاشت .
  • در سال 1334 برای اولین بار بصورت آزمایشی در خوزستان بر علیه کرم خاردار با هواپیما ، سمپاشی انجام گردید .
  • تا قبل از سال 1337 عملیات مبارزه با آفات نباتی به وسیله نیروی هوایی انجام می شد . در این ایام استعداد هواپیماهای کشاورزی عبارت بود از همان 12 فروند هواپیمای پایپر سوپر کاپ .
  • از سال 1337 کادر فنی و خلبانان گردان سمپاشی هوایی ارتش از وزارت جنگ به وزارت کشاورزی منتقل و زیر نظر این وزارت ( اداره کل دفع آفات نباتی ) قرار گرفتند .
  • تا سال 1341 بطور معمول سمپاشی های هوایی برای مبارزه با ملخ های مراکشی و صحرائی و سن گندم بود و پس از آن مبارزه هوایی بر علیه آفات پنبه در شمال کشور به شدت مرسوم شد .
  • در سال 1344 گردان سمپاشی هوایی به نام واحد سمپاشی هوایی تغییر نام داد و به قزوین انتقال یافت . وزارت کشاورزی به تدریج اقدام به خرید هواپیماهای بیشتری از نوع سسنا و پایپر سوپر کاپ کرد و همزمان به تربیت خلبان و تکنسین نیز اقدام نمود .
  • در سال 1351 بر اساس تشکیلات مصوب سازمان حفظ نباتات واحدی به نام قسم هوایی ایجاد و در این قسمت اداره ای به نام اداره فنی هوایی قرار گرفت .
  • به تدریج هواپیماهای بیشتری خریداری و به ناوگان هوایی پیوست .
  • در سال 1354 بر اساس پیشنهاد وزیر کشاورزی و منابع طبیعی وقت از طریق جلب مارکت بخش خصوصی و عمومی مقدمات تشکیل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه فراهم شد و در نهایت در تاریخ 17 شهریور سال 1354 شرکت هواپیمایی خدمات ویژه با شماره 1425 در شهر اصفهان به ثبت رسید اما پس از یک سال به علت ترافیک هوایی این شهر ، به قزوین منتقل و در اداره ثبت شرکت های تهران به شماره 26534 به ثبت رسید .


قزوین - کیلومتر 6 جاده قدیم تهران - روبروی انبار شرکت نفت
اخبار سایت

احتمال حمله ملخ در شش استان كشور

اجرايي شدن نظام نامه سيستم مديريت ايمني (SMS) Safty Managment System در فرودگاه قزوين

اتمام عمليات خط كشي باند، تاكسي وي و رمپ فرودگاه

بومي سازي فيلتر هواپيماي درومادر با همكاري مشترك سازمان هواپيمائي كشور و صنايع داخلي در سال اقتصاد مقاومتي

بالگرد دائمی هلال‌احمر در قزوین مستقر شد

نشست مدير عامل با مديران مجمع نظام صنفي كشاورزي کشور

خبرگزاري ايانا: استقرار دائمي هواپيماي اطفاء حريق در استان فارس

پرواز اولین هواپیمای فوق سبک با موتور انژکتور نصب شده در کشور

مدیرعامل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه به ایانا خبر داد: وجود پایگاه هواپیماهای خدمات ویژه در استان‌های فارس، خوزستان و گرگان

مدير حفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي استان ايلام: مبارزه هوايي و زميني با سن گندم در بيش از 10 هزار هكتار از مزارع اين استان

خبرگزاري ايانا: اخبار عملياتي سال جديد يگان هوايي خدمات ويژه در مصاحبه با مدير عامل

درج اخبار عملياتي شركت هواپيمايي خدمات ويژه در خبرگزاري فارس

برنامه نوسازي ناوگان هوايي شركت هواپيمايي خدمات ويژه

دريافت گواهينامه تعمير و نگهداري از سازمان هواپيمايي كشوري

افتتاح DATA CENTER شركت هواپيمايي خدمات ويژه

ارتقاء مدت اعتبار مجوز پروازي شركت هواپيمائي خدمات ويژه