صفحه اصلی تماس با ما پرسش و پاسخ امروز ۲ آبان ۱۳۹۶ فارسی English
یک انقلاب هوایی: هواپیمایی که قطار می‌شود!

در حالی که آلمانی‌ها مشغول توسعه اولین سیستم برخاستن و فرود عمودی هواپیما جهان توسط جت الکتریکی هستند، سوئیس به دنبال انقلابی در صنعت سفر هوایی با یک روش جدید است.

به گزارش ایسنا به نقل از «شهر فردا»، در حالی که آلمانی‌ها مشغول توسعه اولین سیستم برخاستن و فرود عمودی هواپیما جهان توسط جت الکتریکی هستند، سوئیس به دنبال انقلابی در صنعت سفر هوایی با یک روش جدید است.

مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان در سوئیس، هواپیمایی جدید به نام «کلیپ ایر» طراحی کرده که شامل بدنه، کابین خلبان، و سه موتور، متصل به حداکثر سه محفظه - هر یک به وزن حدود 30 تن - است و می‌توانند به عنوان کابین مسافر یا حمل بار مورد استفاده واقع شوند.

این هواپیماها دو بال بلند دارد و قادر به حمل 450 نفر - هر محفظه 150 نفر - یا ترکیبی از مسافر و کالا است. این میزان معادل فضای سه هواپیمای A320 است، در حالی که به نیمی از قدرت موتور آنها نیازمند است.

سه محفظه تعبیه شده به‌راحتی از بدنه جدا می‌شوند تا اجازه چرخش سریع بر روی زمین را به هواپیما بدهند.

از آنجا که این محفظه‌ها قابلیت حمل بر روی تریلی را دارند، می‌توانند مسافران را به ایستگاه‌های قطار محلی یا مترو برسانند.

همچنین این محفظه‌ها می‌توانند مسافران را از ایستگاه مترو به فرودگاه برسانند و به هواپیما متصل شوند، بدون نیاز به اینکه مسافران از آن پیاده شوند. این انتقال یکباره نیاز به پایانه‌های فرودگاهی و صف‌بندی مسافران برای سوار شدن به هواپیما را از بین می‌برد.

این روش موجب انعطاف‌پذیر و کارآمد شدن مدیریت ناوگان و بارگیری سریع‌تر می‌شود. هواپیمای کلیپ‌ایر می‌تواند میزان زمان و هزینه سفر و احتمال انجام پروازهای خالی را به شدت کاهش دهد. این سیستم همچنین نسبت به فن‌آوری‌های موجود، سازگارتر با محیط زیست است، زیرا با سه محفظه در زیر یک مجموعه بال، تولید گازهای گلخانه‌ای کمتری را به همراه دارد و مصرف سوخت آن با سه هواپیمای تک با همان ظرفیت پرواز در ارتفاع و سرعت برابر است. شرکت سازنده سوئیسی این هواپیما ایده استفاده از انواع سوخت پاک مانند هیدروژن مایع و سوخت‌های زیستی به جای بنزین سنتی را نیز دنبال می‌کند.

می‌توان گفت که ایده بلندپروازانه ساخت این هواپیما هنوز راه درازی در پیش دارد و نیاز بیشتری به شبیه‌سازی آیرودینامیکی پیشرفته برای تست عملی واقعی آن است. هنوز سؤالات بدون پاسخ زیادی هستند که باید در این زمینه جواب داده شوند، مانند اینکه این پیکربندی چه تأثیری در روش‌های امنیتی مسافرت هوایی دارد.

سخن آخر اینکه هنوز هم کلیپ‌ایر دارای پتانسیل بسیار زیادی است که تیم پروژه تحقیقاتی آن باید روی امکان‌سنجی فنی این هواپیما در هر مرحله کار کنند. گرچه این هواپیما باید بتواند قبل از پرواز وسایل نقلیه مافوق صوت تبدیل به یک واقعیت شود.

قزوین - کیلومتر 6 جاده قدیم تهران - روبروی انبار شرکت نفت
اخبار سایت

عقد تفاهم نامه همكاري شركت هواپيمايي خدمات ويژه با نظام صنفي كشاورزي و منابع طبيعي كشور در سال 96

بالگرد دائمی هلال‌احمر در قزوین مستقر شد

اجراي مانور نمايشي پاشش آب توسط هواپيماي درامادر مستقر در نمايشگاه بين المللي هوايي كيش در روزهاي دوم و چهارم نمايشگاه

نشست مدير عامل با مديران مجمع نظام صنفي كشاورزي کشور

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خبر دادسوختن فرصت‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با حریق جنگل‌ها/ نیاز به بالگرد اطفای حریق

خبرگزاري ايانا: ورود شركت هواپيمايي خدمات ويژه به اجاره و خريد بالگردهاي اطفاء حريق

استقرار دو فروند هواپیمای آتش نشان درفرودگاه کلاله برای مقابله با آتش سوزی جنگل

خبرگزاري ايانا: استقرار دائمي هواپيماي اطفاء حريق در استان فارس

پرواز اولین هواپیمای فوق سبک با موتور انژکتور نصب شده در کشور

مدیرعامل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه به ایانا خبر داد: وجود پایگاه هواپیماهای خدمات ویژه در استان‌های فارس، خوزستان و گرگان

اعزام سه فروند هواپيماي چند منظوره "درامادر" به استان هاي گلستان و مازندران

مدير حفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي استان ايلام: مبارزه هوايي و زميني با سن گندم در بيش از 10 هزار هكتار از مزارع اين استان

خبرگزاري ايانا: اخبار عملياتي سال جديد يگان هوايي خدمات ويژه در مصاحبه با مدير عامل

استقرار ده فروند هواپيما در چند استان كشور با آغاز سال 1395

درج اخبار عملياتي شركت هواپيمايي خدمات ويژه در خبرگزاري فارس

برنامه نوسازي ناوگان هوايي شركت هواپيمايي خدمات ويژه

دريافت گواهينامه تعمير و نگهداري از سازمان هواپيمايي كشوري

افتتاح DATA CENTER شركت هواپيمايي خدمات ويژه

ارتقاء مدت اعتبار مجوز پروازي شركت هواپيمائي خدمات ويژه